Systematic Literature Review: Kemampuan Menulis Matematis dan Resiliensi Matematis 2019-2023

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47134/ppm.v1i2.159

Keywords:

mathematical writing ability, mathematical resilience, systematic literature review

Abstract

Mathematical writing ability significantly impacts students' learning success as it reflects the depth of their understanding of the learning material. Students demonstrating a high level of mathematical resilience can tackle complex issues and obstacles in mathematics learning. The aim of this research is to describe the theoretical framework in studies related to mathematical writing ability and mathematical resilience from 2019 to 2023, as well as to depict trends related to research on mathematical writing ability and mathematical resilience during this period. The research utilizes the Systematic Literature Review (SLR) method by examining 17 relevant articles. The findings reveal various definitions and indicators collected in the research. Three dominant indicators are used in studies on mathematical writing ability, and six indicators according to Sumarmo are employed in research on mathematical resilience. Trends in related research tend towards qualitative research types, particularly at the junior high school and high school education levels.

References

Aisyiyah, Usodo, B., & Kurniawati, I. (2019). Analisis Kemampuan Menulis Matematis dalam Pemecahan Masalah Matematika Ditinjau dari Kecerdasan Logis-Matematis pada Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sukoharjo Tahun Ajaran 2015/2016. JPMM (Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika Solusi), III(1).

Andriyani, A., Sutopo, & Maryono, D. (2018). Analisis Kemampuan Menulis Matematis Siswa Kelas Viii Smp Al Irsyad Surakarta Pada Materi Luas Permukaan Dan Volume Bangun Ruang Sisi Tegak Tahun Ajaran 2011/2012. JPMM (Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika Solusi), 2(2), 89–97.

Ansori, A. (2020). Analisis Kemampuan Resiliensi Dalam Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Siswa. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 3(4), 353–362. https://doi.org/10.22460/jpmi.v3i4.353-362

Ansori, A., & Hindriyanto, Y. (2020). Analisis Kemampuan Koneksi Ditinjau Berdasar pada Kemampuan Resiliensi Matematis. JKPM: Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 5(2), 253–262. DOI: https://doi.org/10.30998/jkpm.v5i2.5582

Astuti, F., Sumarna, N., Tenriawaru, A., & Muhibi. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Matematis Ditinjau Dari Gaya Kognitif Impulsif dan Reflektif. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 6(2), 176–192. DOI: https://doi.org/10.33772/jpbm.v6i2.21460

Dewi, B. A. (2020). Pengaruh Strategi Working Backward Terhadap Kemampuan Menulis Matematis Siswa. Repository Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Hardianti, H., Kodirun, K., & Lambertus, L. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Terhadap Peningkatan Kemampuan Menulis matematis Siswa SMA Ditinjau Dari Self Efficacy. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 63. https://doi.org/10.36709/jpm.v9i1.5761 DOI: https://doi.org/10.36709/jpm.v9i1.5761

Hidayati, D. W., & Wahyuni, A. (2020). Analisis Kemampuan Pembuktian Matematis Parabola Menggunakan Guided Learning Berdasarkan Tingkat Resiliensi. JIPM: Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 2(5), 121–130. DOI: https://doi.org/10.37729/jipm.v2i2.6713

Johnston-Wilder, & Lee, C. (2010). Developing Mathematical Resilience. BERA Annual Conference 2010, University of Warwick, 1-4 September 2010., 1–16.

Kurniah, U. A., Darmawan, P., & Prayekti, N. (2019). Analisis kemampuan menulis matematis siswa pada materi persamaan garis singgung lingkaran. Prosiding Seminar Nasional MIPA UNIBA, 1, 65. https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/knmipa/article/download/781/518/

Kurniawan, M. R., & Agoestanto, A. (2023). Systematic Literature Review: Identifikasi Kemampuan Berpikir Aljabar dan Resiliensi Matematis pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2208–2221. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2442 DOI: https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2442

Kurniawati, L., & Miftah, R. (2019). Analisis Kemampuan Menulis Matematis Menggunakan Prosedur Newman. Repository.Uinjkt.Ac.Id, 1112017000040. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/45456

Munir, M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Ditinjau Dari Resiliensi Matematis Pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel Kelas Vii Smpn 1 Mranggen. In Repository Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang. DOI: https://doi.org/10.33387/jpgm.v1i1.2661

Nurfitri, R. A., & Jusra, H. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Ditinjau dari Resiliensi Matematis dan Gender. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2). https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.723 DOI: https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.723

Nurhayati, Y., & Nimah, K. (2023). Analisis Resiliensi Matematis Siswa sebagai Self Assessment dalam Pembelajaran Matematika. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 8(2), 233–246.

Nurulrokhimah, A., Supriyono, & Darmono, P. B. (2020). Deskripsi Kemampuan Menulis Matematis Siswa Kelas Viii Dalam Menyelesaikan Soal Matematika. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 7(2), 25–31. http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/JKM/article/view/2203%0Ahttp://mpoc.org.my/malaysian-palm-oil-industry/ DOI: https://doi.org/10.26714/jkpm.7.2.2020.25-31

Rahmawati, C.-, & Zhanty, L. S. (2019). Analisis Kemamampuan Komunikasi Siswa Menengah Terhadap Resiliensi Matematis. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 2(3), 147. https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i3.p147-154 DOI: https://doi.org/10.22460/jpmi.v2i3.p147-154

Safitri, W. D., Susanto, H. P., & Mulyadi. (2021). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Resiliensi Matematis Siswa. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 31–43. DOI: https://doi.org/10.21137/edumatic.v2i01.469

Salsabila. (2021). Analisis Resiliensi Matematis Ditinjau Dari Hasil Belajar Matematika Siswa SMA. In Repository Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Triandini, E., Jayanatha, S., Indrawan, A., Werla Putra, G., & Iswara, B. (2019). Systematic Literature Review Method for Identifying Platforms and Methods for Information System Development in Indonesia. Indonesian Journal of Information Systems, 1(2), 63. DOI: https://doi.org/10.24002/ijis.v1i2.1916

Widuri, S. S. (2022). Analisis Resiliensi Matematis Terhadap Kemampuan Penalaran Siswa Pada Model Hybrid Learning. In Repository Universitas Islam Sultan Agung.

Yusuf, M. (2022). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Problem Posing Meningkatkan Kemampuan Menulis Matematis Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 1 Monta. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(1), 70–79. DOI: https://doi.org/10.37630/jpm.v12i1.547

Downloads

Published

2023-12-10

How to Cite

Arvianti, K. R. (2023). Systematic Literature Review: Kemampuan Menulis Matematis dan Resiliensi Matematis 2019-2023. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 13. https://doi.org/10.47134/ppm.v1i2.159

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.