Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Katolik Siswa Kelas VII-A SMP Swasta Anugerah Kasih Lewoleba Melalui Metode Tanya Jawab
DOI:
https://doi.org/10.47134/ptk.v2i3.1610Keywords:
Learning Outcomes, Question, Answer MethodAbstract
The purpose of this study was to determine the improvement in learning outcomes of class VII-A students at Anugerah Kasih Lewoleba Private Middle School in the subject of Catholic Religious Education through the Question and Answer method. This study uses a type of classroom action research. This classroom action research was conducted at Anugerah Kasih Lewoleba Private Middle School class VII-A through two cycles, namely cycle I was implemented on September 10, 2024 and cycle II on September 17, 2024. The subjects of the study were 13 class VII-A students. The techniques used in this study were observation and testing. The action plan for each cycle was carried out through four stages, namely the planning, implementation or action, observation and reflection stages. The results of this study indicate that there was an increase in learning outcomes obtained, starting from the pre-cycle, cycle I and cycle II. With the average value of the pre-cycle class reaching 72.5%, cycle I 74.6%, and cycle II reaching 100%. Thus, the application of the question and answer method can improve the learning outcomes of class VII-A students at Anugerah Kasih Lewoleba Private Middle School.
References
Afandi, A. (2021). Peranan guru dalam meningkatkan prestasi belajar siswa di Madrasah Ibtidaiyah Hidayatulah Mubtadini Wates Sumbergempol. Jurnal Al-Ibtida, 8(2), 15–33.
Aronson, L. (2011). Twelve tips for teaching reflection at all levels of medical education. Medical Teacher, 33(3), 200–205. https://doi.org/10.3109/0142159X.2010.507714
Azizah, A. (2020). Pentingnya penelitian tindakan kelas dalam pembelajaran. Jurnal Aulanduna, 2(3), 15–22.
Berek, N. P. N., & F. (2023). Upaya guru dalam meningkatkan keaktifan siswa di dalam kelas dan implikasi bagi guru masa kini. Jurnal Teologi Injili dan Pendidikan Agama, 1(3), 63–71.
Djamarah. (2013). Strategi belajar mengajar. Rineka Cipta.
Fadhli. (2017). Manajemen peningkatan mutu pendidikan. Studi Manajemen Mutu Pendidikan, 1(2), 215–240.
Fatimatuzahroh, F. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran akidah melalui metode lectures vary. Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 35–50.
Fatohi, A. (2006). Metodologi penelitian dan teknik pengumpulan data. Rineka Cipta.
Habeahan, S. (2022). Upaya peningkatan kualitas pelaksanaan pendidikan agama Katolik bagi siswa negeri di Gereja Katolik pada wilayah Provinsi DKI Jakarta. Jurnal Pendidikan Agama Katolik, 22(1), 1–10
Haryanto. (2022). Meningkatkan motivasi dan hasil belajar dengan Two Stay Two Stray. Pusat Pengembangan dan Penelitian Indonesia.
Indrawati, P. (2022). Peran guru dalam penggunaan media pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi (TIK). Journal Homepage, 3(3), 225–233.
Julita, M, L. (2024). Upaya guru dalam meningkatkan prestasi belajar pada mata pelajaran IPA dengan mengimplementasikan metode tanya jawab di kelas III. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(7), 56–64.
Lay. (2023). Strategi meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Katolik melalui model pembelajaran quantum teaching. Magistra, 1(1), 31–38.
Majid, F. (2022). Pendidikan mutu. Jurnal Pendidikan, 3(1), 15–36.
Nena, M. (2020). Meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Pendidikan Agama Katolik melalui model pembelajaran kooperatif Round Club di kelas VII A SMP Negeri I Kewapante. Jurnal Ekonomi, Sosial, dan Humaniora, 2(2), 79–85.
Prayonto, Y. H. (2024). Meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Katolik melalui media gambar siswa kelas III SD YPPK Santa Maria Fatima Kelapa Lima Merauke. Jurnal Jumpa, 12(1), 18–33.
Rahman, A. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan interaksi unsur-unsur pendidikan. Al-Urwatul Wutsqa, 2(1), 1–8.
Romauli, N. (2022). Efektivitas metode tanya jawab dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran agama. Pendidikan Relijius, 4(1), 43–56.
Sirait, E. (2019). Upaya meningkatkan hasil belajar Pendidikan Agama Katolik (Pakat) dengan model pembelajaran kooperatif Round Club peserta didik kelas IV SD Negeri 64/IV Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2), 274–281.
Sitohang, J. (2017). Penerapan metode tanya jawab untuk meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa sekolah dasar. Suara Guru: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains, dan Humaniora, 3(4), 681–687.
Slamento, S. (2015). Implementasi penelitian tindakan kelas. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 5(3), 47–58.
Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Susilowati, D. (2018). Penelitian tindakan kelas (PTK) solusi alternatif problematika pembelajaran. Edunomika, 2(1), 36–46.
Sutrisno. (2021). Meningkatkan minat dan hasil belajar TIK materi topologi jaringan dengan media pembelajaran. Ahlimedia Press.
Taufig. A. (2021). Pendidikan anak di SD. Universitas Terbuka.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Theresia Nuli, Dorothea Donge Henga

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.