Keefektifan Penggunaan Media Kartu Huruf terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas I SD Negeri Widoro Tahun Ajaran 2022/2023

Authors

  • Dyah Ayu Purbasari
  • Yulia Palupi IKIP PGRI Wates

DOI:

https://doi.org/10.47134/ptk.v1i1.8

Keywords:

letter cards, beginning reading ability

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of letter cards on the ability to read beginning in the Indonesian language class I students at SD Negeri Widoro. This study used a quantitative research type and an experimental method with a pre-experimental design with the One Group Pretest-Posttest Design. This research does not use a comparison class but has used a pre-test so that the influence or effect of using letter card media can be known with certainty. Data collection techniques were carried out through observation and tests. Data were analyzed using a quantitative approach. The independent variable in this study is the letter card media. As well as the dependent variable is the ability to read at the beginning of class I SD Negeri Widoro, totaling 21 students. The sampling technique is saturated sampling. The results showed that in giving the posttest learning outcomes test which was analyzed using the t-test with the proportion = 7.80 > = 2.08 meaning that there is a difference in the use of letter card media on students' initial reading ability in Indonesian language class 1 SDN Widoro.

References

Ambarini, Vinca. (2006). Kartu Pintar Huruf. Jakarta: Gramedia Jakarta

Anggun Kirana. (2015). Penggunaan Media Kartu Huruf dalam Peningkatan Kemampuan Membaca Aksara Jawa pada Siswa Kelas V SDN 2 Lundong. Inovasi Pendidikan. 2 (4), 21-27.

Apri Damai, dkk. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk SD. Jakarta: Media Mexima.

Arsyad. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Asratul Hasanah, dkk. (2021). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang dihadapi Siswa Sekolah Dasar. Ilmu Pendidikan. 3 (5), 3296-3307. DOI: https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.526

Azhar Arsyad. (2014). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Bahri. (2015). Keterampilan Berbahasa dan Sastra Indonesia SD. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Batuara H. H. (2020). Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatwa Publishing.

Cheppy Sunzuphy. (2018). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Dalman. (2013). Pengertian Membaca. Jakarta: Depdikbud.

Dalman. (2013). Keterampilan Membaca. Jakarta: Rajawali Pers.

Damaris Niuflapu. (2015). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas III Sekolah Dasar. JPGSD. 3 (2), 26-30.

Daryanto. (2010). Belajar dan Mengajar. Bandung: Yrama Widya

Elisabeth Paba1, Maria Desidaria Noge dan Maria Patrisia Wau. (2021). Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Membaca Menulis Dan Berhitung Siswa Kelas 1 Sdi Bobawa Kecamatan Golewa Selatan Kabupaten Ngada Tahun 2020. Citra Pendidikan, 1 (2), 266. DOI: https://doi.org/10.38048/jcp.v1i2.246

Erna Masroah, dkk. (2020). Analisis Membaca Permulaan pada Siswa Kelas I (Studi Kasus di SDN Argopeni Tahun Ajaran 2019/2020. Ilmiah Pendidikan. 8 (3), 345. DOI: https://doi.org/10.20961/jkc.v8i3.43446

Erwin Harianto. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. Didaktika. 9 (1), 1-6. DOI: https://doi.org/10.58230/27454312.56

Fahrurrozi. (2016). Pembelajaran Membaca Permulaan di Sekolah Dasar. Ilmiah PGSD. 10 (2), 111-115.

Fathurrohman, Pupuh. (2008). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Refika Aditama.

Hambali. (2015). Materi dan Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas Awal. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Holilingsworth. (2005). Pembelajaran Aktif. Jakarta: Indeks.

I Ketut Selamet. (2020). Penggunaan Media Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ips Siswa Kelas V Sd Inpres Tumpu Jaya I. Paedagogy. 7 (2), 122-123. DOI: https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2505

Irdawati, dkk. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Dengan Menggunakan Media Gambar Kelas I di Min Buol. Kreatif Tadulako Online. 5 (4), 1-7. DOI: https://doi.org/10.26418/jpp.v4i1.37791

Kosilah. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Assure dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Inovasi Penelitian. 1 (6), 1139. DOI: https://doi.org/10.36709/japend.v1i3.15166

Latifa Hilda. (2018). Penggunaan Media Big Book untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. PGSD. 4 (2), 213-232. DOI: https://doi.org/10.36989/didaktik.v4i2.73

Leny Marinda. (2020). Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget dan Problematikanya pada Anak Usia Sekolah Dasar. Kajian Perempuaan & Keislaman. 13 (1), 117. DOI: https://doi.org/10.35719/annisa.v13i1.26

Muhammad Ali. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra di Sekolah Dasar. Pendidikan. 3 (1), 35-42. DOI: https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839

Rahim. (2007). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Jakarta. Bumi Aksara.

Rita Jahiti. (2018). Penggunaan Media Kartu Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Anak dalam Mengenal Huruf Abjad pada. Pendidikan Madrasah. 3 (2), 320-326.

Sabarti Akhadiah, dkk. (1993). Bahasa Indonesia 3. Jakarta: Depdikbud.

Sanaky, H.A.H. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta.

Sartika. (2012). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia dengan Menggunakan Media Kartu Huruf Kata pada Siswa Kelas I SD Negeri Pandayen Jatinom Klaten. Pendidikan Dasar. 2 (1), 40

Sermada Kelen. (2016). Pendekatan Kuantitatif dan Kualitatif dalam Penelitian Ilmu Sosial: Titik Kesamaan dan Perbedaan. Studia Philosophica et Theologica. 16 (2), 197-209.

Shalatsi Havisa. (2021). Pengaruh Metode Suku Kata Menggunakan Media Kartu Huruf terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. JPAPEDA. 3 (1), 23-31. DOI: https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v3i1.765

Siti Asmonah. (2019). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Menggunakan Model Direct Instruction Berbantuan Media Kartu Kata Bergambar. Pendidikan Anak. 8 (1), 29-37. DOI: https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26682

Siti Maesaroh. (2013). Peranan Metode Pembelajaran terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Kependidikan. 1 (1), 151-154. DOI: https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536

Sri Enggar. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Kelas I SD/MI dengan Metode Iqro di Madrasah Ibtidaiyah Al Hikmah Purwodadi Belitang Mulya OKU Timur. Indonesia Mengabdi. 1 (1), 11-15. DOI: https://doi.org/10.30599/jimi.v1i1.427

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Bandung: ALFABETA.

Suparlan. (2021). Keterampilan Membaca pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SD/MI. Pendidikan Dasar. 5 (1), 1-12. DOI: https://doi.org/10.36088/fondatia.v5i1.1088

Suriani, dkk. (2019). Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SDN Ginunggang Melalui Media Kartu Huruf Kec. Galang. Kreatif Tadulako Online. 4 (10), 62-65.

Tarigan. (2015). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Tarman. (2014). Dasar Keterampilan Membaca. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Vivi Puspa. (2017). Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Metode Membaca Glenn Doman. Ilmiah Potensia. 2 (2), 95-100.

Downloads

Published

2023-10-04

How to Cite

Purbasari, D. A., & Palupi, Y. (2023). Keefektifan Penggunaan Media Kartu Huruf terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas I SD Negeri Widoro Tahun Ajaran 2022/2023. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(1), 9. https://doi.org/10.47134/ptk.v1i1.8

Issue

Section

Articles