Implementasi Manajemen dan Digitalisasi Perpustakaan di Lembaga Pendidikan SMAN 13 Surabaya

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47134/ptk.v2i3.1641

Keywords:

Library Management, Library Digitalization, Digital Literacy

Abstract

This study discusses the implementation of library management and digitalization at SMAN 13 Surabaya in response to the advancement of information technology in education. The library’s digitalization is realized through the application of online cataloging (OPAC), online book borrowing and returning services, and the development of an e-book collection accessible exclusively to students. Additionally, the library organizes literacy programs such as "Read Books for Prizes" and the School Literacy Movement (GLS) to enhance students’ reading interest and digital literacy skills. The research adopts a qualitative method involving observation, interviews, and documentation to obtain valid data from library staff. The findings indicate that a clear organizational structure and collaboration with IT-savvy alumni support efficient and innovative library management. Systematic classification and cataloging facilitate collection searches, while digital services expand information access beyond physical and temporal boundaries. The digitalization of the library at SMAN 13 Surabaya has proven to improve management efficiency, strengthen the culture of digital literacy, and create a modern and inclusive learning environment. However, the limitation of online catalog access, which is restricted to the school environment, poses a challenge for broader digital literacy development, the digitalization of the library at SMAN 13 Surabaya serves as a strategic step in supporting educational transformation towards the digital era.

References

Achmad, T. (2010). Organisasi dan staf perpustakaan. Perpustakaan UMI. Makassar, 1–19.

Adzhana, H. A., Rukmana, E. N., & Rohman, A. S. (2022). Pengolahan bahan pustaka pada perpustakaan irreplaceable books. ABDI PUSTAKA: Jurnal Perpustakaan Dan Kearsipan, 2(1), 13–22. https://doi.org/10.24821/jap.v2i1.6355

Alhidayatullah, A. (2023). Digitalisasi layanan dan fasilitas perpustakaan dalam mempengaruhi kepuasan pemustaka pada perpustakaan daerah kota sukabumi. Jurnal Inspirasi Ilmu Manajemen, 2(1), 35. https://doi.org/10.32897/jiim.2023.2.1.2724

Benny, B., Nugroho, N., Akbar, F., Hutabarat, M., & Arwin, A. (2021). Motivasi kerja karyawan PT Abdi Wibawa Press Medan. Seminar Nasional Sains Dan Teknologi Informasi (SENSASI) SENSASI 2021, 251–254.

Cahyono, H. (2018). Peran perpustakaan digital dalam meningkatkan literasi informasi siswa. Jurnal Pustaka Ilmiah, 123–132.

Dwi Aryani, W., & Purnomo, H. (2023). Gerakan literasi sekolah (GLS) dalam meningkatkan budaya membaca siswa sekolah dasar. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 5(2), 71–82. https://doi.org/10.30599/jemari.v5i2.2682

Indriani, A. P., Hermadianti, A., Oktobriani, B. T., & Puji Lestari, D. A. (2022). Pembentukan pojok baca sebagai upaya pengaplikasian kegiatan gerakan literasi sekolah di SDN 6 Nagri Kaler. Jurnal Abmas, 22(1), 37–43. https://doi.org/10.17509/abmas.v22i1.47589

Firdausi, N., & Mudjito. (2021). Layanan prima perpustakaan digital dalam meningkatkan digital quotient siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 9(1), 215–228.

Fransiska, A. (2023). Penataan koleksi bahan pustaka di perpustakaan Politeknik Negeri Sriwijaya sebagai upaya mempermudah menemukan kembali buku yang diperlukan oleh pemustaka. Jurnal Multidisipliner Bharasumba, 2(03), 218–229. https://doi.org/10.62668/bharasumba.v2i03.735

Hasan, M. (2021). Perpustakaan dan Teknologi Informasi.

Hasibuan, S., Rodliyah, I., Thalhah, S. Z., Ratnaningsih, P. W., & E, A. A. M. S. (2022). Media penelitian kualitatif. In Jurnal EQUILIBRIUM (Vol. 5, Issue January).

Imultazan. (2023). Jenis layanan perpustakaan Di SMA Negeri 3 Bantaeng. 2(2), 1–5.

Krisdiantoro, W. T., Rangkuti, Y. Y., & Maryani, N. (2022). Manajemen perpustakaan dalam meningkatkan program literasi siswa. Tadbir Muwahhid, 6(1), 77–93. https://doi.org/10.30997/jtm.v6i1.5498

Kurniawati, E. (2022). Digitalisasi perpustakaan dalam mendukung pembelajaran jarak jauh. Jurnal Literasi Digita.

Lestari, D. (2021). Pengaruh struktur organisasi terhadap kinerja perpustakaan sekolah. Lestari, D, 145–154.

Mathar, Muh. Q. (2020). Manajemen dan organisasi perpustakaan sekolah (Buku Daras). In USU Repository.

Maulidiyah, A., & Roesminingsih, E. (2020). Layanan dan fasilitas perpustakaan dalam meningkatkan minat baca peserta didik. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8(4), 389–400.

Nurcahyani, D. , F. A. (2020). Penggunaan OPAC dalam meningkatkan efektivitas pencarian koleksi. Jurnal Pustaka.

Prestisia, G. (2014). Rancang Bangun Perpustakaan Digital.

Putra, Y. M. (2020). Transformasi digital di dunia pendidikan: Tantangan dan peluang. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan.

Rahman, Y. A. (2005). Perpustakaan dan konsep digitalisasi: Antara kebutuhan dan realitas. Suplemen, 10, 157–168.

Ridlwan, M., Munfarikah, A., Camelya, L., & Nofan, M. (2025). Peran perpustakaan digital dalam pembelajaran literasi digital siswa sekolah dasar.

Rizal, S., & Muliadi, M. (2021). Analisis manajemen perpustakaan sekolah di SMAN 1 Janapria. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4), 736–745. https://doi.org/10.5281/zenodo.5624845

Rizky Amaliah. (2024a). Pengelolaan perpustakaan dalam meningkatkan kualitas pelayanan bagi siswa sma negeri 15 bandar lampung. Ilmu Peprustakaan, 15(1), 37–48

Rochmah, E. A. (2016). Pengelolaan layanan perpustakaan. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(2), 277–292.

https://doi.org/10.21274/taalum.2016.4.2.277-292

Rodin, R., & Kurnia, K. (2021). Perkembangan katalog di perpustakaan pascasarjana UIN Raden Fatah Palembang. UNILIB : Jurnal Perpustakaan, 12(1), 76–84. https://doi.org/10.20885/unilib.vol12.iss1.art8

Rosyid, A. , S. (2021). Kesiapan infrastruktur teknologi dalam pengembangan perpustakaan digital sekolah. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi Pendidikan.

Sahara, F., & Adriana, R. (2016). Aplikasi e-katalog perpustakaan berbasis mobile android. Jurnal Ilmiah Informatika Global, 7(2), 25–30. https://doi.org/10.36982/jiig.v7i1.155

Siregar, A. P. (2020). Katalogisasi otomatis dengan slims dalam perpustakaan sekolah. Jurnal Manajemen Informasi.

Taufiq, R., Fadli, A., & Basri, M. R. (2025). Optimalisasi manajemen perpustakaan sebagai upaya peningkatan aksesibilitas layanan di perpustakaan fakultas adab dan humaniora. 3(November 2024), 20–33.

Yusuf, A. (2019). Pemanfaatan perpustakaan digital untuk mendukung literasi informasi. Jurnal Pendidikandan Literasi.

Downloads

Published

2025-05-22

How to Cite

Cahyani, D., Adni, S., Kartika, E., Salsabila, S., Anggraini, D., Rahmawati, F., … Fitria, R. (2025). Implementasi Manajemen dan Digitalisasi Perpustakaan di Lembaga Pendidikan SMAN 13 Surabaya. Pubmedia Jurnal Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 2(3), 13. https://doi.org/10.47134/ptk.v2i3.1641

Issue

Section

Articles

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.